Episode Transcript
Lars Nielsen (00:01.646)
Velkommen til ESG Stemmer. Jeg er jeres vært Lars. I dag skal vi dykke ned i et super spændende emne og måske lidt provokerende spørgsmål. Kan ESG blive fremtidens valuta? Jeg har en rigtig god gæst med os, som vil hjælpe os med at belyse kompleksemnet. Det er i dag Nicolai Flodgaard. Han er grundlægger af North ESG.
Nikolai, velkommen til ESG Stemmer. Det er helt fantastisk at have dig med.
Nicolai Flodgaard (00:35.814)
Mange tak for det Lars, og tak fordi du ville have mig med her på sådan en midtsommepodcast. er en stor forhold til.
Lars Nielsen (00:43.054)
Vi giver jo lytterne derude noget at til på deres sommerferie. Vi optager jo midt i juli måned. Så der bliver noget lækkert for folk at lytte til derude.
Nicolai Flodgaard (00:55.366)
Vi må se, hvad den går godt til.
Lars Nielsen (00:58.19)
Lekko-Leg for dem, ikke kender dig og ikke kender North ESG. Kan du så ikke bare lige give mig indflyvningen? Hvad er det, laver, og hvordan kom du selv ind i den her ESG-verden?
Nicolai Flodgaard (01:13.798)
Jo, det kan jeg i hvert fald, Lars. Jamen nu skal jeg se, om jeg kan gøre det kort, man har jo sådan en tendens til, at man går lidt i pitch mode, når man skal fortælle om, hvad man selv laver, sådan noget, men jeg prøve virkelig at gøre det kort, så vi også kan komme til de mere spændende temaer. Mit navn er Nicolai, og jeg er medstifter og administrerende direktør i North ESG. North ESG er helt kort et Nordens første ESG regnskabsprogram for små og mellemstor virksomheder.
Vi skræddersyer til at møde deres krav og det behov de har, som særligt gælder at kunne levere data ind, når de får spørgsmål fra større kunder, offentlige aktører eller samarbejdspartner.
Vores platform er bygget op om det lidt ambitiøse mål, at vi gerne vil automatisere så meget af den dataindsamling på alle ESG-nøgletal så muligt. Så vi går altså ud over sådan klassisk CO2-beregning og prøver ligesom at omfavne hele bredden af, der også ligger ud over det på et side af givet fx. Hvis man lige skal tage, hvem jeg er og også hvordan jeg kom ind i verden, som du spørger om også, så kan man sige,
Jeg kom nok som så mange andre lidt ind i skizene af lidt tilfældigheder. Jeg er egentlig uddannet opdannet i scenen på deres statsundskab og var derfor sådan lidt optaget af det politiske og regulatoriske og havde også lidt...
nok ambitioner om, at jeg skulle være gået mere sådan embedsmandsvejen. Og jeg ender så med faktisk at være i praktik i løbet af mit studie på den danske ambassad i USA. Og allerede dengang, der var det jo sådan ved at blive lidt hot topic, det var sådan tilbage i 2018, og der var noget, hed FNs generalforsamling, som I nok har hørt om, og der var lige blevet videt taget nogle verdensmål nogle år forinden. Og det betød jo, at meget arbejde derfor gik med at lave indberetninger hjem til Danmark om, hvordan de her verdensmål nu blev nævnt mere og mere. Og jeg tror, var egentlig det, der sådan spide min interesse.
Nicolai Flodgaard (03:01.288)
Og så ender jeg med at få arbejde i et konsulent- og revisionshus, hvor jeg sidder og laver klassiske kundeprojekter inden for transformation og strategi. Og så lidt ved tilfælde, der bliver jeg kastet ud på et klimaregnskabsprojekt. Og tror ikke i starten, helt altid stiller med på, det egentlig er, har sagt ja til. Men der er et eller andet, bare slår klik, da det sker. Og det er jo fordi, ESG er sådan et...
sindssyg spændende område, har så meget kompleksitet i sig, og der er så mange facetter af det, og det gjorde også, at blev lidt starten for mig på flere års arbejde inden for det her område. Og så kom der lidt en game changer med noget chat-GVT i slut 22, som lidt gjorde, at mit hoved begyndte at køre, og så tænkte jeg, hvordan kan jeg bruge alt det, nu ved, og det havde ny teknologi. Og så gik jeg alt i gang med at kombinere nok de to mest hypede buzzwords.
Det ved jeg ikke, hvor innovativt det er, men man sker AI og se hvad jeg kunne lave der. Og så i forbindelse med det, så finder jeg sådan lidt lys en dag, da også ved en kunde faktisk ser, hvordan de kæmper med at få data fra deres underlivrendører, som primært er altså små og mellemstor virksomheder. Og i den mellemtidning, har vi faktisk allerede mig og en af mine co-founders som set bygget på en AI-model, kan hjælpe med noget af den datahensavning.
Og så kickstartede vi en Norfiske ud fra det, og vores boliger. Det er jo som sagt bare at komme hele vejen rundt, der er 99 % virksomheder, som er SMV'er derude, som synes det her kan være en drænsk og tidskræn opgave. Det blev lidt længere smart, beklager Lars. Jeg prøvede at gøre så godt jeg kunne.
Lars Nielsen (04:36.174)
Det er helt okay og tusind tak for det. Jeg kan ikke undgå lige at blive mærke i, at du havde en ambition om at være impelsmand og at starte som en, lad kalde det en tech-founder for bruge et rigtig tærskede udtryk her. Det er nok to så store modsætninger, som noget kan være.
Nicolai Flodgaard (04:51.686)
Ja, det går godt.
Nicolai Flodgaard (04:58.278)
Ja, men det er det.
Lars Nielsen (05:00.718)
Nu sidder du selv hjemme i hyggelige omgivelser i en t-shirt og optager den her podcast. Og du kunne være hen med jakkesæt og slips i et kedeligt kontor inde på Christiansborg i stedet for.
Nicolai Flodgaard (05:07.366)
Ja.
Nicolai Flodgaard (05:12.678)
Ja, og det er ikke fordi, er ikke nogen dage, hvor jeg ikke sidder og tænker, det kunne også have sin charme, jeg tror, at 99 % af dagen, synes jeg, at passer mig rigtig godt, den hyl jeg er inde på. må jeg sige. Og selvfølgelig så har jeg... Ja, det var sgu udvundet på Vogue-pensionen, men nu var der også... Det er jo hårde tider. Jeg har en masse gode gamle studievender, som giver mig stadigvæk...
Lars Nielsen (05:25.71)
Det skulle kun have været bunden af den gode pension.
Nicolai Flodgaard (05:37.862)
lidt kan du sige FOMO for alt det der sker derinde, jeg tror min energi er bedre brugt her og jeg tror stadigvæk faktisk på at ESG har igen nu kommer vi ind på det nok, men det her regulatoriske aspekt som ligger i det og som ligger i at der er nogle investmenter der faktisk er med til gøre det her til noget der implementerer bare det. tror på den kan du sige
krydsfelt er stadig noget af det mest relevante lige nu, hvis man gerne vil forstå hvad ESG skal kunne. Så jeg føler lidt, stadigvæk er med inde i embedsværket og i maskinerummet på min egen lille måde, hvis det ikke er mængde.
Lars Nielsen (06:11.374)
Fantastisk. Det er jo dejligt, lad os kaste os over dagens helt store emne. Og jeg glæder mig rigtig meget til det, det er jo dig, er for lov til at komme med emnet. Så lad os starte med det store spørgsmål. Hvad mener du helt nøjagtigt, når du siger, at ISG kan blive en del af fremtidens valuta? Hvilken værdi ser du i ISG? Og hvordan går det ud over det traditionelle financielle målinger?
Nicolai Flodgaard (06:23.334)
Ja.
Nicolai Flodgaard (06:39.358)
Når du starter lige på at hårde, Lars, må du se om jeg kan svare godt nok på det, ellers håber jeg du griller mig en lille smule. Altså helt grundlæggende, så synes jeg, at ESG har udviklet sig igen, hvis man tager, hvor meget der er sket inden for det her område. Bare nu sagde jeg lige, at vi snakker verdensmuligt. Vi snakker ikke om ESG, snakker om, bruger spæredygtighedsbegrebet. ESG er knap nok som et tema opfundet nu.
Derfra til hvor vi er nu, der synes jeg, der har været tre trappetrin. Vi er gået fra, at det er handle rigtig meget om compliance. Sjovt nok. Der har været lovgivninger. Der er blevet nedtaget her i 2021, som vi virkelig ser effekten af endnu. CSD, EU, taxonmin osv. Alt det har været talk of the town. Og det har også været det, som har kickstartet det for rigtig meget. Så er vi gået til det, jeg kalder trappetrin 2, som er, at det er blevet et...
et gældende konkurrenceparameter. Og nu igen kan jeg forholde mig til vores kunder, som er de små og mellemstore, og der er det jo tydeligt, at det det, fylder hos kunderne. Det handler om at være konkurrencedygtig og bruge det som et konkurrenceparameter for sig selv. Det kan være i forhold til at kunne levere data ind til sine kunder. Det kan som sagt også være i forhold til samarbejdsbarner. Det kan være et udbud, hvor man bliver spurgt omtale. Det kan være en leverandørdialog. Alt det her, det gør, at du er nødt til på en eller måde at have styr på den her del.
er stadigvæk en kæmpe del af at kunne markedsbøve sig. Så det betyder noget for toplinjen for en virksomhed. Ergo er det et kommunejseparameter. Og så synes jeg, at vi begynder at se tegne nu, og det var derfor, var måske lidt modig at kaste den mod, da Lars og siger, det kunne vi gøre til et tema. Men vi ser tendensen, nu synes jeg til, at det her bevæger sig lidt mod at være en valuta. Og med det mener jeg, at det faktisk er en real markedsmekanisme. Altså det vil sige, at ESG ligger der sig i det. At det ikke bare er
at noget vi bruger at det her, et indbygget sprog. Det er en adgangsbillet til at handle med andre og vurdere hinanden på. Det handler sig særligt, synes jeg lige nu, om kreditværdighed. hvis man følger lidt med på LinkedIn, så måske hørte om den her nye lovgivning, hedder L133.5, som Folketinget lige har vedtaget. Og helt grundlæggende, er den jo med til f.eks. nu at gøre ESG til noget...
Nicolai Flodgaard (08:58.726)
ikke bare strategisk, men til noget strukturalt hos bankerne og investorerne, hvor de skal tage højde for i deres beslutninger, hvordan skal ESG uddæres. Og det betyder jo, at ESG-tallet på alle måder begynder at være en integreret del af, ligesom det finansielle har været i de sidste mange år, begynder at blive det her. Og jeg er den meget store overbevisning, at vi kommer til at bruge ESG netop ikke kun som en gældende konkurrenseparameter, der kan øge topplinjevæk, men som noget, hvor at vi...
kan lave nye produkter på baggrund af, vi kommer til at handle med det. Konkret ved vi jo allerede nu, at man kan handle med CO2, altså om man kan snakke om CO2 afgifter, men jeg tror, kommer til at spænde sig meget bedre end det, når først det her det virkelig får taget fat i banksektoren og investorsamhængen også. Og vi har snakket meget om det, men konkrete eksempler kan jo være, altså det kan jo være helt nye produkter, vi sikkert ikke engang har tænkt over endnu, tror jeg. Vi ved jo alle sammen,
I dag kan man selvfølgelig gå ind og spørge, hvad du har samlet CO2-aftryk som virksomhed. Men man kunne for eksempel forestille sig, at det også bliver noget, der helt nede på et konsumerniveau bliver meget mere afgørende. Altså sådan noget som at gå i superbrugsen. Der tror jeg ikke, er så mange år fra, at sådan noget som at bare have et CO2-tal på produktniveauet bliver noget, kan måle på. Du kan selvfølgelig se om din vej er økologisk i dag, som jo var helt uhørt bare for 20 år siden.
Og jeg tror, det tag, tag, kommer, det bliver et sprog, det bliver meget mere, end hvad det er, starter med. Det tror jeg, ser ansøgning
Lars Nielsen (10:38.798)
Og jeg synes jo, jeg ville være lidt afsigende, når du pitsede pitset emne for mig. Så tænkte jeg sådan lidt, det lyder meget frakt det der, Men så gik jeg lige og summet lidt over den, lige lå den synke lidt ind. Og du har jo helt ret i det her med, det er jo allerede begyndt at blive en valuta, ikke? Fordi som du siger, der er jo noget, hedder CO2-kreditter, ikke mange man reelt kan handle med. Og det er jo ikke utænkt lidt, at ...
Nicolai Flodgaard (10:58.47)
Mm. Mm.
Lars Nielsen (11:02.478)
Og nu prøver jeg køre lidt ud af en tangenta, men det ikke utænkeligt, at lad os nu sige, du har en virksomhed, er CO2-positiv. De har gjort alle tiltag osv. At de faktisk kan bruge det som en form for en valuta, hvis de går ud til en virksomhed og vi skal købe noget varer af jer i CO2-negativ. Vi kan handle med nogle CO2-kreditter mod at få en bedre pris end rabat hos jer. Og som du også selv siger, her med, det er i hvert fald et emne, tit støder på hos os.
Nicolai Flodgaard (11:09.062)
Mm. Yes.
Nicolai Flodgaard (11:19.302)
Mm.
Yes.
Lars Nielsen (11:31.374)
eller vi støder på, når vi taler med vores kunder. Det hermed, at hvis man kan levere en ESG-report til sin bank, så får du bedre villkort. Det er jo en form for en valuta, at du får en bedre villkort, du betaler mindre i rente osv. Så jeg lige fik lov til at summe over den. Så tænkte jeg så lidt, at han leder sgu lidt, skør ham en lille ulei, men så skør var han alligevel ikke, når man lige tænkte lidt over den.
Nicolai Flodgaard (11:40.07)
Mm.
Nicolai Flodgaard (11:43.782)
Det er hun, du sørger.
Nicolai Flodgaard (11:48.806)
Det er klart på Lars. Nu prøver vi. En gale professor, du har taget med herinde. Det er dejligt, at du er lidt med så langt, godt. må også meget gerne udfordre den. Jeg tror, at vi er i et meget spæde start. Jeg er helt med på, at compliance stadigfølgelig fylder af. Særligt hvis man er i en stor væs med.
Lars Nielsen (12:01.166)
Ja, det er dejligt.
Nicolai Flodgaard (12:16.742)
Jeg er også helt med på, at hvis du er en SMB, så er det nok ikke lige nu, at du går ud og laver nødvendigvis innovative produkter på det her, kan bruges i markedssamhæng, eller det er måske ikke så lige nu i nu i hvert fald, så begejstret for at skutte og samle tallen ind og bruge det i en banksamhæng. Men du er gået i gang, så højst en syn med at se det, som compliance eller konkurrenciaparameter. Og det der sker nu, og det det her bliver en markedsmekanisme, og bankerne starter ud.
Det tror jeg er den væsentlige trigger. Jeg tror virkelig, går nogle spændende år i møde nu, når det her begynder at blive udrullet for alvor. Det kommer til at blive meget mere sammenligneligt, som vi hele tiden har talt om. Det kommer til at meget mere transparent på tværs af værdikæder. Hvordan vi kommer til at arbejde med det sammen med hinanden som konkurrenter, som samarbejdspartnere. Meget mere end det, har været indtil videre, hvor det nok har handlet lidt om markedsføring, for at helt ærlig. Og det har måske bare handlet om, hvad er det, der lige kunne gøre, men lige...
i de der udbud, hvor det fylder til 20%, hvad er det, man kan poppe på af ekstra ting. Men det her, kommer nu, så bliver det langt, langt mere en integreret del af vores transaktioner og valuta.
Lars Nielsen (13:26.926)
Jeg tænker også, at er en af de mange spændende ting i det her. Det er også, hvordan det kan være med til drive hele ISG og Bæredygtighedets dagsorden. For der jo ingen tvivl om, at...
Nicolai Flodgaard (13:38.342)
Ja.
Lars Nielsen (13:40.174)
Nu ser jeg måske noget halvt kontroversielt her. Det som om, har fået lidt hak i tuden med Omnibus. Som har gjort, det er mange af det. Hvorfor det jeg hører, der mange, bakker sig ud, end der har hørt hos nogle af de skete konsulenthusende, at folk ligesom er blevet fyret, fordi lige budst så er der ikke så mange, der ønsker at få lavet det. Så kan vi komme ind i noget, hvor, som du selv siger, at det bliver en valuta, så kan det helt klart være med til at drive, fordi så er det Libussen noget...
Nicolai Flodgaard (13:43.878)
Ja.
Nicolai Flodgaard (13:59.59)
Mmm.
Lars Nielsen (14:06.51)
folk kan se på pengepungen. Det ved vi, det er altid en god motivationsfaktor.
Nicolai Flodgaard (14:08.87)
Mmm.
Nicolai Flodgaard (14:12.71)
Ja, fuldstændigt. Og det er også derfor, den ligger synssygt tæt op ad de gode ting, ser for markeds- og konkurrencebilkornet. Igen, nu nævnte du lige eksemplet med udbud. Det er en ekstremt positiv ting, at det allerede har fået så godt fat i markedet, synes jeg. Det at vi ser, at det allerede nu er noget, som i større offentlig udbud er en helt fuldstændig standard måde at det på. Så kan det godt være, der har været Omnibus, og det har larmet rigtig meget de seneste halve år. Ingen tvivl om det.
Men det der med, fortsætter bare, altså snibboldmåler og lige nu, der det vi lige får den her ovn i nu, og nu bruger jeg igen 1193, tror jeg kommer til at gøre, at vi lige skubber den lige lidt hurtigere frem, end vi måske havde frygtet, da vi hørte om Omnibus inde i dag i februar. Og nu siger det selvfølgelig også, fordi jeg jo er selvfølgelig en lille idealist, som håber selvfølgelig på ESG bliver ved med at blive skubbet fremad, men jeg
Jeg synes virkelig også, at når man vælger at tage nogle af de tiltag, man stadigvæk gør nu på trods af den larm, var med Omnibus, så giver det mig i den grad meget, meget stor tiltro til, at der kommer til at ske store forandringer inden for de næste par år.
Lars Nielsen (15:24.718)
i forbindelse med min research til emne, gik ind og prøvede at lave den såværende Google-søgning eller chat-GBT-søgning på det. i den forbindelse faldt jeg over en rapport fra McKinsey, som har beskrevet fem måder, hvorpå ISG kan skabe værdi. Og bl.a. en af dem, det var, som vi har været inde på, med forbedret adgang til kapital og med til at øge produktivitet.
Nicolai Flodgaard (15:30.406)
Mm.
S
Nicolai Flodgaard (15:40.006)
Ja.
Nicolai Flodgaard (15:49.638)
Ja.
Lars Nielsen (15:52.206)
Ser du lidt det, som de primære drivers for at esge? bliver en form for, når du siger det her i anfølsesstregen, kan man ikke se, hvis man kun hører podcasten, ikke ser den på video, men en form for valuta.
Nicolai Flodgaard (16:03.27)
Ja, det gør jeg. Jeg sikkert, at du ved adgang til kapital og bedre finansieringsvilkår, er jo helt fundamentalt det, jeg tror, ændrer dynamikken for det her. ESG var altid tiltænkt at skulle være en del af det finansielle sprog, men vi har også været ude på mange afveje, hvor det er endt med at blive sidesat, og så er det lidt kommet ind igen, og er blevet en integreret del af den årlige årssupport. Og jeg tror, at...
Men det her med at bankerne virkelig får det taget til sig nu, det på den måde bliver adgang til kapital, som bliver reguleret af det, det tror jeg kommer til at drive ekstremt meget, at det går mod valutasproget. Og så dermed sagt, som nogle af de dele jeg også hørte at sige, som McKinsey's fem måder, de beskriver det på, at topligenevækst og omkostningsreduktioner er jo helt grundlæggende for, at vi vil handle med tingene. Altså vi vil gerne have kapital, men vi vil også i sidste ende se, hvordan kan vi bruge det her i en transaktion. Og det handler jo om, at det skal kunne gøres...
Enten skal jeg til sige, at riger eller reducerer nogle omkostninger. Og der det klart, at det vil stadigvæk være driveren, men jeg tror, som jeg tror jeg starter med at sige, at topplinjevæksten har været meget drivende indtil videre. Nu tror jeg, adgang til kapital bliver meget mere end driver.
Lars Nielsen (17:16.366)
Du nævnte lige det her med, det er blevet en del af den financielle rapportering. Hvad betyder det i praksis for virksomheder, og hvilken udfordring eller muligheder ser du i den udvikling?
Nicolai Flodgaard (17:22.342)
Mm.
Nicolai Flodgaard (17:30.982)
Jeg synes jo, at det er første, er noget på spil. Det jo fantastisk. Det er jo igen super vigtigt, det ikke ligger gennem væk på en slags sæde under page inde på en hjemmeside, hvor man ikke kan finde det. Men det skal jo frem i lyset, og det skal jo være det, gør, man i sidst og enden gør sig umage. Det synes jeg også, mærker. Nu kan jeg kun bruge vores kunder som eksempler.
slutter sig for at lave rapporten og sige, det her skal være med ud, det skal udgives, publisere samtidig med vores årsrapport. De lægger også hånden på kogpladen, og de læser meget grundigt igennem det, der bliver skrevet. For de ved godt, at der er noget på spillet, og de ved godt, at det her, det kan de på en eller måde, kan godt være, at det ikke står sort på hvidt nu, at de kan få anmærkninger, en reviser nødvendigvis, men de er med på, at det bliver grænsket, og de med på, at det kommer til at blive brugt. Hvilket igen, synes jeg, understøtter pointen om, at
at det her kan blive en valuser, fordi man ved godt, at man har gjort så umandt, man ved godt, at de ting, man skriver i den års report, det kan blive på en eller anden måde brugt sammenlignet. Og helt konkret, så ved vi jo også, at det er jo selvfølgelig tænkt ind med igen, hvad man skal rapportere på, på standarder fra ISAS og selvfølgelig bare lovgivningerne fra SID, men også den frivillige standard. Jamen, det vil blive gjort digitaliseret. Det vil blive meget, meget, meget nemt for mig som virksomhed.
gå ind nærmest som et price runner-agtigt sammenligende, du ved, fire virksomheder på total standardiseret CO2-talet. Og det er igen noget til at drive for mig at se, at rapporter, de er ekstremt afgørende, og der er noget på spil.
Lars Nielsen (19:13.134)
Når du siger finansielt rapportering, så er det jo en naturlig segway til at køre over modet, hvad er revisionsroll i forhold til ESG-rapportering? Hvordan skal man sikre validiteten og troverthedene en ESG-data? Er det noget, som revision kan være med til, eller ser du den rolle, ligger i et andet sted?
Nicolai Flodgaard (19:18.79)
Mm.
Nicolai Flodgaard (19:22.886)
Ja.
Nicolai Flodgaard (19:40.39)
Der var også meget pallav om, da man gjorde det muligt for flere grupper end bare de autoriserede reviser til at revidere rapporter. Det åbnede pulen op for, at der er flere, der kan komme til. Der vil jeg helt afgørende sige, at det er vigtigt, at reviseren er der. Men tror ikke, det vigtigt, har nogen, er en eller måde, som vi sidder til, at man sætte sig ned og gå det her igennem.
Jeg er meget foretaler for, jeg kan sagtens følge, at der er en stor betydning, som reviser, og man har endnu flere dele, man skal leve op til. Men jeg tror grundlæggen er bare det, at vi har en form for kontrolorgan, som gør det, det som det skal gøre, er netop super afgørende. Så det er bare lige for at tage den, at på den brede kring tror jeg på det. Så vil jeg sige, at det, det også skal medføre, det er jo, at det her bliver noget, som man kan snakke med kontrolorgan om.
Det skal også være med til at man forbedrer sig. En ting er, at det skal være noget, hvor man har kun hånd på kogpladeren, og det man leverer korrekt. Men jeg tror meget på den der læringsproces, der kommer af. Vi også så tidligt nu ser, at det er noget, der er tænkt igennem, hvordan sådan en revisionsproces skal være. At det her bygges op som en proces, og ikke bare som et Excel-ark. Der er nogen, sætter sig ned, der har en systematik i forhold til, hvordan de skal gøre det. Der er noget ansvar, der er nogle checkpunkter.
Man kan ikke bare copy paste et tal for sidste år for eksempel. Der er noget bagvedliggende i dokumentationen, der skal bygges op. Der er en metodebeskrivelse. Den proces, at det bliver det fuldstændige paradigme, når det her er en del af det. Derfor har de, for mig at se, en fuldstændig afgørende rolle for ESG.
Lars Nielsen (21:30.222)
Ja, og når du siger det her med sammenlænning, en af de ting, talte om, da vi lige diskuterede omkring emnet her, det var med at benchmark op mod hinanden. Og jeg ved jo, det er noget, hos HSG-rapporter tit får.
Nicolai Flodgaard (21:43.142)
Ja.
Lars Nielsen (21:50.862)
Jeg skal have lidt spørgsmål omkring, eller folk der gerne vil debattere omkring det her med, hvordan sikrer man benchmarking? Hvordan undgår man det greenwashing? Fordi det er jo en del af benchmarking, man sige. Har I nogle løsninger på, hvordan benchmarker man op mod hinanden? Og hvorfor er benchmarking, hvorfor er vigtigt inden for ESG?
Nicolai Flodgaard (22:02.598)
Mmm.
Nicolai Flodgaard (22:33.958)
Og det er benchmarken, som kommer til virkelig at drive konkurrencen, og det vil også tale om før i forhold til læring, fremdrift, hvad gør andre. Det er der, hvor benchmarking bliver meget markedsfundamentalt, ligesom alt andet, og at det bliver en valuta. Jeg tror, at hvis jeg skal sige lidt ekstra på, hvor er det de gode eksempler på det, er. Jamen, det er jo for eksempel benchmarking på sådan noget som SCOPE 1, 2 3 emissioner.
Hvordan arbejder I med det? Hvordan ser jeres tal ud? Det synes jeg er det første, man kan se nu faktisk bliver benyttet derude. Det er det første vi mærker, at der er en benchmarking i gang. Der bliver spurgt i virksomheden, hvordan ser vores ud? CO2-intensitet er også noget, begynder at vokse nu. Det også kommet mere med fast for egen i den frivillige standard, som man snakker om. Og de der steder, det tror jeg bliver nogle af første.
Første tale, som jeg kan se, det tager man til sig nu, og man sammenligner faktisk virksomheder. Man har faktisk tillid til, at det andre har opbyst er korrekt, og man kan sammenligne den anden. Det er jo sådan en fundamental ting for hovedet vedgørende. Og så bliver det det der med, igen i takt med, at det bliver en ny valut og et fælles bror. Så bliver det spændende at se, hvad er det så for nogle andre tale, som bliver de der udslagsgivende tale, fordi det kommer ikke til at blive 50-tal. Altså, det gør det ikke.
Selv i det finansielle, der ved du godt, Lars, hvilke tal som en investor, kigger på. Der er der også nogle klassiske, nogle man skal kunne, og det tror jeg bliver det samme her. Det bare, hvilke nogle det bliver. Hvis vi i hvert fald ved, bliver CO2, vi ved, at det bliver noget måske intensitet, så synes jeg jo, spændende bliver. Hvad bliver det så f.eks. under S'et og ESG'et? Altså, mange spørger jo, hvordan arbejder I med medarbejdere tilfredshed? Så er der nogen, bruger sådan noget som medarbejdereomsætning, eller hvordan ser tilfredshed ud?
Er det noget af det, kommer det på et tidspunkt til at blive så opressionelt, at vi kan sammenligne på det? Det kan også være sådan en helt standard ting som ESG, data kvalitet og kontroller. Er I på en eller måde certificeret inden for noget? Hvordan har jeres limited assurance været? Hvad for en praksis har I på? Alt det der, det er sådan nogle ting, det vil jeg sige, er åbne spørgsmål, fordi det er jeg ikke afgået endnu, men jeg synes, man igen ser, at der er kommet nogle...
Nicolai Flodgaard (24:53.222)
Der er nogle ESG-taller allerede derude nu, som man benchmarker på. Og det bliver totalt afgørende for, at konteksten af det her bliver værdifuldt. Og at det skaber konkurrencer, læring og fremdrift.
Lars Nielsen (25:05.518)
Jeg synes jo, jeg synes, det er en ret god samling, kommer med, når du siger det her med inden for vores verden. Der ved man, at når jeg siger vores verden som en af den her startup-tech-verden, så ved man, at investere de kigger altid på nogle bestemte ting. Men alligevel også, hvis man har haft nok encounters med de her forskellige investere, så ved man også, at de arbejder alle sammen ud fra et eller andet framework, som kan skifte alt efter, hvad deres overbevisning er.
Nicolai Flodgaard (25:15.622)
Mmm.
Nicolai Flodgaard (25:22.118)
Mm.
Nicolai Flodgaard (25:30.758)
Yes.
Lars Nielsen (25:34.126)
som investere. Og der er måske, nu nævner jeg bare tal, 10 forskellige frameworks, som er i gåsøjnene de anerkendte. Og det tror jeg, jeg giver dig helt ret i, og det tror jeg også, det der, vi ser det her bevæger sig henad, at der kommer nogle benchmarks eller nogle frameworks, eller hvad du vil kalde det, som folk kigger på og siger, okay, jamen jeg ved inden for E er det de her ting, kigger på, inden for S er det her, kigger på, og inden for ESG er det det her, jeg kigger på.
Nicolai Flodgaard (25:34.182)
Yes.
Nicolai Flodgaard (25:39.462)
Ja.
Lars Nielsen (26:02.222)
Og så ville de ting nok også blive tilpasset, efter hvilken branche man er i, for der er ingen tvivl om, der er nogle brancher. Nu kan tage i Aalbaa Portland f.eks. Der helt klart sviner mere end andre, har svært ved at komme af med den del. Og den kan man jo nok ikke sidde og samme direkte med, lad os bare sige, sådan en tech virksomhed som vores.
Nicolai Flodgaard (26:14.15)
Ja.
Lars Nielsen (26:23.15)
som nok ikke sviner vand vidt i meget. Det kommer nok lidt an på, hvor meget vi bruger af i. Men man kan ikke sammenligne os direkte med dem. Så der er jo nogle forskellige benchmarks eller nogle forskellige frameworks, skal bruge der til. synes, en rigtig god sammenligning.
Nicolai Flodgaard (26:28.614)
Men det er da ikke sammen med kælen. Nej, nej, nej.
Det er 2 intensitet bare lige for at tage den. er ikke meget, er snakket om, men det sådan lidt egentligt, der virkelig bliver spændende at Det kræver jo, man som virksomhed ønsker at opbyse sin omsætning, kan man sige. Så det er jo sådan et fundament for det, men det er sådan en, der netop tror jeg kunne blive en del af det framework, du nævnte der Lars, for at det gør os muligt faktisk at lave sådan en sammenligning, som du lige lavede der.
Lars Nielsen (27:06.318)
Hvis vi skal kigge tilbage på det overordnede emne, det her med, ESG blive fremtidens valuta? Hvis du sådan skal drømme stort og drømme sådan helt out of the box, altså hvor ender vi henne om 5-10 år så?
Nicolai Flodgaard (27:10.534)
Ja.
Nicolai Flodgaard (27:15.974)
Hulæ!
Du ligger stor pres på mig, Rasmus. Nu ved jeg godt, vi selv lytter. Vi er nok også på sommerferie. Jeg håber ikke, har faldet i søvn. Vi vil ligger på puden. Men jeg vil sige, at hvis jeg skal prøve lidt om stort her også på kanten af sommeren, og se lidt fremad, så tror jeg jo, det jeg drømmer om, er jo, at lige nu er vi virkelig i de helt afgørende år i forhold til at samle god data ind.
Der bliver snakket sindssygt meget om, kom nu jeg har sammen data ind. Men der er også noget bag det. Du behøver ikke at have kanon data, men det kræver typisk noget konsistens, vil jeg sige, op til tre år, for at du kan begynde at bygge ovenpå. Og du kan begynde at lave nogle løsninger, hvor du kan forudsige, og hvor du kan få anbefalinger. Og hvor du kan automatisere endnu mere. Og jeg tror, hvis jeg skal drømme stort, at de der
fremtidige løsninger, der kommer nu, det er sådan med kunstig intelligensfølgning. De platform, vi kommer til at se nu i takt med, at vi får tre konsistente år, hvor der er mål på samme måde, hvor vi gør tingene på samme måde, det behøver ikke at være det bedste date, men bare det, kommer i gang nu. Det tror jeg kommer til at skabe nogle nye løsninger, som vi ikke helt kan forestille os, som kommer til at ændre det her lidt marked, som jeg har taget så meget om.
Både B2B-markeder, altså virksomheder, der køber og sætter til hinanden, der kommer løsninger, tror det bliver selvsygt spændende, hvor man kan bruge dataen til at lave nogle sindssygt fede løsninger. Jeg tror også selvfølgelig business to consumer-delen, nu nævnte jeg eksemplet med supermarkedet. Altså, jeg tror, at vi kan se det, gør både, at vi kommer til at ekstremt begejstret for det her som et tema. Vi kommer til at se det blive brugt meget mere aktivt. Og så tror jeg også, at det faktisk kan ende der, og selvfølgelig, det håben i skal, at vi kan reducere vores påvirkelse.
Nicolai Flodgaard (29:09.35)
Altså vi kan faktisk gå fra, ikke bare bliver det der økonomiske paradigme, men det bliver det, det hele tiden er tiltænkt, at det skal være med til at gøre vores verden til et bedre sted, men både på E- S- ESG- altså vi skal reducere påvirkning, og vi skal flytte noget, og jeg tror virkelig på, med en en overrække af det her lidt mere standardiseret data, som vi nu ser, der begynder at komme de her år, så kommer der nogle...
og spændende fremtidige e-er i løsninger, og det glæder jeg mig meget til se være.
Lars Nielsen (29:40.462)
Nu foregriber du et af de sidste spørgsmål, har her i Midsundskab, og vil at råne af lidt omkring hvilken trends eller stigende trends eller teknologier, der gør dig begejstret inden for ESG området. Nu har du jo nævnt AI og sådan videre nogle gange.
Nicolai Flodgaard (29:45.67)
Ha ha!
Nicolai Flodgaard (29:50.438)
Mmm.
Lars Nielsen (30:00.238)
Er der nogle andre ting, eller hvis det er AI, som du er mest begejstret for, hvordan kan det implementeres eller hvordan kan det bruges til det her? Fordi der er lidt en tvivl om, og jeg er kæmpe AI fan, jeg bruger det rigtig meget. Nogle af os er så kropotere. Fordi jeg er af dem, der altid takker min chatbot, når den har hjulpet mig, og det har jeg fået videre, skal lave af mig at gøre. Fordi det simpelthen koster for meget på ISG fronten. Så hvilken trend eller teknologi ser du sådan?
Nicolai Flodgaard (30:13.35)
Tak
Ja.
Lars Nielsen (30:29.774)
der er stigende inden for ESG-området, kan gøre en forskel.
Nicolai Flodgaard (30:33.99)
Ja, men det er rigtig nok AI kan blive meget poppet og et buzzfurt, så helt enigt, der er meget forskel på hvad der er derud i dag. Jeg tror hvis man skal tage det ind til noget der er lidt mere, ja lidt kedeligere, mere tørt, så tror jeg meget det der egentlig lige nu synes jeg sker, er at vi går lidt fra at det her har været meget de der real time data og ej hvor er det fedt og hold da op og får vi meget med. Det hele skal bare være så akkurat som muligt til at vi begynder igen at tænke det lidt mere hen mod brugeren.
og hvem er det, skal bruge det, hvilken funktion. det for os at se også kvæg, jeg kommer fra, hvad vi laver, så tror vi meget på det økonomi-funktion. Det er bogholderen, der kommer til at opgaven. Og der hvor jeg synes, sker noget spændende lige nu, er jo, at det har så mange paralleller til det, så med økonomi-funktionen for 20 år siden. Altså før, at regnskaber blev digitaliserede, men hvor man lavede den ofte manuelt, og hvor de udelukkende var, det skulle være en lovpligtig årsopport. Altså det, der sker lige nu med...
virkelig en øget digitalisering på det her område, hvor vi virkelig styrker dataens samlingskvalitet, og vi får koblet det op på ERP-systemerne. Vi får virkelig godt, at vi kommer sådan oven i en minimumsbarriere, hvor data er så god nok. Det kan godt være, ikke altid er real-time, men det er tæt på at i hvert fald så godt som noget kan være, og på brug af at nogle konsistente år. Det tror jeg. De løsninger, der sidder med det lige nu, jeg synes, der er sensuspændende, fordi de er med til...
og igen operationalisere det her for en bruger. med til at gøre det her til en del af en funktion derude. Og der bruger man, kan man bare se nu, bruger man virkelig det her digitale spor, lidt som man så det med regnskabsprogrammerne for 15-20 år siden, at virkelig gøre det til... Tag det kedeligt væk og få mere tid til det, der er kerne af det. Altså, hvordan kan vi reducere vores påvirkelse?
Lars Nielsen (32:25.806)
Jeg synes, lejr. Vi skal stille og roligt runde af tiden. Den går meget hurtigt, når man er i godt selskab. Nu er vi jo sommerferien, så hvis det er lidt sol i Danmark, skal vi lige ud og nyde det også. Hvis du skulle pege på det vigtigste budskab, som vores lytter skal tage med for dagens episode om
Nicolai Flodgaard (32:34.47)
Ha ha ha!
Lars Nielsen (32:53.134)
ESG som fremtidens valuta. Hvad ville det så være?
Nicolai Flodgaard (32:55.334)
Hvad jeg skulle pege på det vigtigste budskab, så tror jeg, gør noget, som næsten er en anbefaling. Hvis man skal bruge det her, så er det ikke fordi man skal have perfekt data, man skal ikke have fem års historik for at komme i gang. Men du er nødt til at komme i gang, hvis du vil være klar om fem år. Hvis du vil være klar til, at det bliver en integreret...
markedsmekanisme, det markedslogik, det er en ny valutat, det er et nyt sprog. Så er du nødt til at få styr på at have en data, har en vis kvalitet, men det behøver ikke være perfekt. Jeg synes, er meget vigtigt at sige, at man skal starte simpelt. Altså kom i gang, brug et værktøj, fokuser på det, betyder mest. ESGør det målbart, tag nogle udvældte nogle tal, start i Excel, vil jeg også anbefale, få det ned i fingrene. Kom i gang lige så stille, du behøver ikke altid at have en ESG-expert ved din side.
Og så komme i gang med at få mål på det her, sådan kontinuerligt. Det ville være det vigtigste budskab, fordi med det, så ville man stå stærkere, når det virkelig begynder at tage fart inden for de næste par år.
Lars Nielsen (34:03.63)
Og mange tak. Den er her, har givet videre, og jeg kan kun se second den der. Det er også det, jeg siger til alle, kom nu bare i gang. det så er to tal eller fem tal. Kom nu bare i gang med et eller andet, fordi du kan ikke omfavne de her. Er vi oppe på 1440-tal eller sådan et eller andet, hvis vi skal tage den helt store?
Nicolai Flodgaard (34:13.382)
Ja.
Nicolai Flodgaard (34:21.446)
Mmm.
Lars Nielsen (34:23.598)
Det er umuligt. Det er fuldstændig umuligt. bare ved SME-standarden, som er 50-tallet eller deromkring. Jamen bare den alene kan godt være uoverskåeligt. Så kom nu bare i gang, fordi så er du på rejsen. Jeg kommer selv fra en træningsbaggrund, og det er lidt det samme, man siger der, når folk kommer derved og siger, hvad skal jeg gøre for tabe mig eller for at blive stor og stærk, Jamen kom i gang, gå ned og lave 20 squats, og så er du i gang.
Nicolai Flodgaard (34:29.766)
Ja.
Ja, ja. Lige præcis. Lige præcis. Ja. Kom i gang. Ja. Det er den bedste analogi, lavet i dag. Det er perfekt lagt. Det er skide godt.
Lars Nielsen (34:53.806)
Det er jo der en, vi rutter helt af, som den helt klassiske. Hvis nogle af lytterne gerne vil lære lidt mere om dig, måske har de nogle spørgsmål, måske er interesseret i NorthASG og hvad I laver, og hvordan de kan komme i gang med Brojask platform. Hvor finder man både dig og NorthASG henne?
Nicolai Flodgaard (35:14.95)
Jamen på alle gængseplattformer, er kommet ind på vores hjemmesiden, orvhske.com.dk. Også altid velkommen til at række ud på vores LinkedIn eller række ud til mig på LinkedIn. Der vil jeg altid være tilgængelig på en eller måde. Det gør, der lige er lidt sommerfærd, men altid række ud der. Og så er vi jo lidt rundt omkring i landskabet, så måden ikke der er nogen, skulle jeg til at sige, oplæg på forskellige steder, hvor jeg...
os kan blive fanget inden for, når vi kommer tilbage efter sommerferien.
Lars Nielsen (35:47.438)
Super. Og jeg linker selvfølgelig til alt i show notes. Så bare gå ind og klik der, I skal finde Nicolai og finde North ESG. Taller lytter nu ud. Jeg håber, I har en ny dagens episode, og I har fået nogle gode læringer med. Hvis I har nogle kommentarer eller bemærkninger, skriv enten direkte til en af jer, og skriv det i kommentarsportet, hvor I nu kan finde ud af det hen. Så tager vi gerne en fed debat omkring det.
Nikolai, tusind tak for at dele dine tanker med os, og tak til alt det, lytter med på ESG Stemmer, og vi ses i næste episode.